K.L.O.B.I.

Kronika Labilnega Obširnega Blogerskega Individuuma

The Velvet Underground-največji band vseh časov

Objavil chucknorris, dne 30.05.2007

Ostal sem zvest kampanjskemu načinu dela in po dobrem mesecu objavljam svoj prvi, malce daljši prispevek. Vse tistim, ki nimate življenja in boste vse tole prebral, se že zdaj opravičujem za morebitno napačno uporabo ločil, narobe napisana imena, pravopisne, slovnične in še kakšne napake. Vesel bom dodatnih, meni neznanih informaciji o Velvet Underground. Če pa kaj ni jasno, pa pač povejte kaj to je.

I’ve had more of a chance to make an asshole out of myself than most people, and I realise that. But then not everybody gets a chance to live out their nightmares for the vicarious pleasures of the public. (Lou Reed, 1979)

I’m waiting for the man

Za poslušanje potrebuješ Flash Player.

Če se malo poigramo s prevodom besede ‘reed’ in njeno obrazložitvijo lahko dobimo nekaj takega

reed - trst, trstika (močvirska rastlina); pastirska pesem, pastoralna poezija; oseba na katero se človek ne more zanesti

Vsi pomeni komaj nakazujejo mnogostranosti in posebnosti Reedove osebnosti – kot človeka in glasbenika ter njegove glasbe. Reed je ustvarjal rock’n'roll več kot štiri desetletja in – preživel. Soustvarjal je rock z vsemi njegovimi (pod)zvrstmi in se nesebično razdajal glasbi. Vsaka pesem ali skladba nosita in izžareva del njegove osebe, njegovega uporniškega odnosa do okolja, soljudi, prijateljev, sovražnikov,…V glasbi (posebej v rocku) so mnogi, ki jih zgodovina uvršča med pomembne, (komercialno) uspešne glasbenike, a niso imeli posebnega vpliva na njen razvoj. Za Reeda bi lahko trdili nasprotno. Svojih glasbenih albumov nikoli ni uspel prodati v izjemnih nakladah toda njegova glasba, pesmi in osebnost so postali sestavni del popularne kulture do te mere, da bi ostal pomemben tudi, če bi uničili vse njegove plošče. V rock’n'roll je vnesel poetičen način izražanja najbolj skrajnih človekovih čustvenih stanj. Tega ni uspel nihče pred njim. Vendar nikoli z namenom, da bi se prikupil publiki, prej bi lahko dejali, da se je do nje obnašal sovražno. Na koncertih je pogosto nastopal s hrbtom obrnjen proti publiki (in za razliko od Jima Morrisona ne zaradi sramežljivosti), ali pa je odšel z odra že po slabi uri igranja. V letih hude zasvojenosti je na odru (simuliral) vbrizgavanje heroina.

Pri številnih velikih imenih v umetnosti je težko opredeliti njihovo “pripadnost” določeni smeri in jih razvrstiti v izbrane predalčke, ki jih tako ali tako oblikujejo (umetnostni) ˝zgodovinarji za nazaj˝. To še posebej velja za Lou Reeda. Reed je osebnostno in glasbeno dozoreval v predmestjih Long Islanda (New York) ob poslušanju rock’n'rolla, rythm & bluesa, pisanju poezije, zgodb in ter igranju klavirja in kitare. Njegovo uporništvo mu ni ravno lajšalo življenja v poznih petdesetih letih, ko je v ZDA pričel pohod ameriški srednji razred in njegov način življenja. Starši so se odločili (verjetno na priporočilo psihiatra) za “zdravljenje” uporništva z elektrošoki, Lou je imel 17 let. Njegov komentar: ˝Učinek je ta, da izgubiš spomin in postaneš rastlina.˝ Rezultati zdravljenja so bili nasprotni od željenih. Prezir do malomeščanstva in njegovih zlaganih vrednot je kasneje pogosta tema njegovega ustavarjanja. Po študiju na univerzi Syracuse se je Reed posvetil pisanju pesmi in glasbenemu nastopanju. Tedaj je osnoval štiričlansko skupino The Velvet Underground.

V letih največje hipijade (1967 – 1970) so tudi Velvet Underground prepevali o drogah, seksu in rokenrolu, vendar na povsem svoj način. Brezpogojni goli realizem, ki je prisoten v skoraj vseh pesmih, Reed ustvari z osredotočenjem na opisovanje zunanjega, fizičnega dogajanja in redkimi, brezobzirno iskrenimi opisi svojih občutij. Lahko bi rekli, da je Lou Reed v rokenrolu to, kar sta Ernest Hemingway in Charles Bukowski (ta mu je še bolj podoben) v literaturi. Večina rokerjev je v 60ih pevčkala o svojem sladkobnem zadevanju in odkrivanju novih dimenzij, pa še to z uporabo simbolov. Pesem Mr. Tambourine Man je očiten primer brezjajčnikov (ne cikam samo na Dylana, ampak na vse, ki so bili še bolj bedni in so ga šli posnemat) in naj mi nihče ne naklada o neki večji umetnostni vrednosti in virtuoznosti uporabljanja simbolike. Če si reva si pač reva, in Velveti to niso bili. Lou Reed je napisal skladbi Waiting for the Man in Heroin, ki se s katerimkoli verzom pokakata na celotno tednje okolišenje.

Heroin, be the death of me
Heroin, it’s my wife and it’s my life
Because a mainer to my vein
Leads to a center in my head
And then I’m better off and dead
Because when the smack begins to flow
I really don’t care anymore
About all the jim-jim’s in this town
And all the politicians makin’ crazy sounds
And everybody puttin’ everybody else down
And all the dead bodies piled up in mounds
’cause when the smack begins to flow
Then I really don’t care anymore
Ah, when the heroin is in my blood
And that blood is in my head
Then thank God that I’m as good as dead
Then thank your God that I’m not aware
And thank God that I just don’t care
And I guess I just don’t know
And I guess I just don’t know

Vendar so tudi, ˝ljubezenske skladbe,˝ nekoliko drugačne. Nekaj izsekov:

Femme Fatale – a woman who is very attractive in a mysterious way, usually leading people into danger or causing their destruction—–če slučajno kdo ne ve

You’re written in her book
You’re number 37, have a look
She’s going to smile to make you frown, what a clown
Little boy, she’s from the street
Before you start, you’re already beat
She’s gonna play you for a fool, yes it’s true

Vsakodnevno življenje podzemnega New Yorka so tako glavna tema prvih dveh albumov.

There She Goes Again

There she goes again
She’s out on the streets again
She’s down on her knees, my friend
But you know she’ll never ask you please again
Now take a look, there’s no tears in her eyes
She won’t take it from just any guy, what can you do
You see her walkin’ on down the street
Look at all your friends she’s gonna meet
You better hit her

Cool It Down

But me l’m down around the corner
You know I’m lookin’ for miss linda lee
Because she’s got the power to love me by the hour
Gives me double you l-o-v-e
Hey baby if you want it so fast
Don’t you know that it ain’t gonna last
Of course you know it makes no difference to me

Glasba je pri nekaterih skladbah, kljub besedilom, lahkotna, kar je za moje pojme svojevrstna provokacija. Lou Reed je to kasneje pripeljal do vrhunca s skladbo Walk on the Wild Side.

Za poslušanje potrebuješ Flash Player.

Tudi najbolj splošni naslovi skladb, kot je Rockenroll, so lahko zavajajoči.

Jenny said when she was just by five years old
You know y parents gonna be the death of us all
Two tv sets and two cadillac cars -
Well you know it ain’t gonna help me at all
Then one fine mornin’ she turnss on a new york station
She doesn’t believe what she hears at all
Ooh, she started dancin’ to that fine fine music
You know her life is saved by rock ’n’ roll,
Despite all the computations
You could just dance to a rock ’n’ roll station

Za poživitev pa so včasih zapeli še kakšno o sadomazohizmu (Venus and Furs). Sarkazem je redek vendar toliko bolj zabaven, ko se pojavi (največ ga je na plošči Loaded): I’m Sticking With You

I’m sticking with you
‘Cos I’m made out of glue
Anything that you might do
I’m gonna do too
You held up a stage coach in the rain
And I’m doing the same
Saw you’re hanging from a tree
And I made believe it was me
But with you by my side I can do anything
When we swing
We hang past right or wrong
I’ll do anything for you
Anything you want me too
I’ll do anything for you
Oohoh I’m sticking with you

I’ll be your mirror

Za poslušanje potrebuješ Flash Player.

Imeli so srečo, da jih je “opazil” eden najuspešnejših umetnikov tistega obdobja – Andy Warhol tako, da so svoje posnetke lahko tudi izdajali. Zunanja podoba, kamor je poleg luči, filmov, barvnih efektov, spadala tudi Nico, je Andyeva glavna skrb. Andy ima sicer status producenta, vendar prispeva k prvima dvema albuma (razen malenkosti omogočanja snemanja) edino dva legendarna ovitka, na produciranje glasbe se ne spozna. Skupini v katerih sta Lou in Cale predhodno sodelovala sta bili The Primitivs in All Night Workers. Lou Reed (vokal, kitara) in John Cale (viola, bas, klaviature-edini, ki je imel klasično glasbeno izobrazbo) leta 1965 končno ustanovita The Velvet Underground. Poleg Sterling Morrisona (bas) se skupini kmalu pridruži še Maureen Tucker (bobni), leta 1966 pa še pevka Nico, ki pa ostane s skupino le kratek čas. Njen vokal je res edinstven in če so vam všeč pesmi I’ll Be Your Mirror, Femme Fatale in Sunday Morrning, naj povem, da je imela tudi solo kariero. Nico je bila Nemka, ki je nastopala v Warholovih filmih in preko njega tudi spoznala VU. (Igrala tudi v Fellinijevem filmu Dolce Vita.) Nico je bila več kot 20 let je bila zasvojena s heroinom (s kratkimi prekinitvami). Lou in Nico sta bila nekaj časa par, družila ju je tudi zasvojenost. Leta 1987 je Nico z drogo (do)končno prenehala in začela z zdravo prehrano in rekreacijo. Čez slabo leto je počitnikovala s svojim sinom na Ibizi. Nekega dne se je odpeljala na izlet s kolesom, padla, se udarila v glavo in umrla. Nauk zgodbe: ˝Če se fiksate, se dajte še naprej, ker se vam drugače lahko še kaj zgodi.˝

Prepiri v skupini so se pojavljali od samega začetka. Dva taka egotripa kot sta Reed in Cale nista dolgo zdržala skupaj. Pri zadnjem komadu s plošče White Light/White Heat, Sister Ray, so bili odnosi že tako napeti, da so se odločili, da posnamejo že prvo verzijo, kakršnakoli pač bo. Skladba je namreč dolga 17 minut. Cale je izkoristil pomanjkanje potrpljenja ostalih članov, ter med snemanjem komada privil svoj ojačevalec do konca in na trenutke preglasil celoten band. Kdor reskira, profitira in Caleova verzija je ostale ena in edina. Po plošči White Light/White Heat, leta 1968, Cale zapusti skupino, zamenja ga Doug Yule (bas, kitara). S Caleovim odhodom je Reed postal absolutni vodja skupine, ostali člani so ˝le˝ skrbeli za edinstven zvok VU. Kot zanimivost naj povem, da je Maureen Tucker bobnala stoje. Prva plošča brez Johna Cale je bila naslovljena preprosto The Velvet Underground, in ima v primerjavi s prejšnjimi bolj čist in manj hrupen zvok. Izjemi sta komada What Goes On in The Murder Mystery. Lou se več posveča raziskovanju duševnih stanj in potisne dogajanje umazanega New Yorka na stran. Če koga zanima KJE je Björk “odkrila” “svoj” način petja, naj si posluša 9 komad s te plošče, The Murder Mystery.

Leta 1970 se Lou skrega z vsemi: Andyem, založbo, Doug Youlom (za katerega je enkrat v (šali) rekel, da upa, da je mrtev). Ne počaka niti na zaključne detajle plošče Loaded in odide domov, kjer se zaposli v družinskem podjetju kot uradnik!!!! Na albumu Loaded je največji hit skupine, Sweet Jane. Na tej odlični plošči pa izstopajo še komadi New Age, Oh! Sweet Nuthin’ in Rock & Roll.The Velvet Underground so bili eden največjih komercialnih neuspehov v zgodovini rock glasbe. Njihov prodajno najvišje uvrščen album (Banana) je zasedel 171. mesto, do danes so prodali vsega 310.000 izvodov. Rolling Stone je 30 let po izidu Banane, ploščo uvrstil na 13. mesto najvplivnejših albumov vseh časov. Vsi smo zmotljivi in novinarji revije Rolling Stone niso nobene izjeme, napaka 12ih mest (jasno v katero smer) sicer ni majhna, ampak jim oprostimo. DEJSTVO JE, da so VU največji, najboljši in najvplivnejši band vseh časov in hvala bogu, da sta se ob ponovnem združenju skupine leta 1993, Lou in Cale spet spičila in preprečila nastop na MTV Unplugged.Če se kdo s tem, razumnemu človeku neoporečnim dejstvom ne strinja, naj sporoči kje in kdaj ga pretepem!!!!

Pa še to. Hendrix je igral kitaro z levo roko in je bil car, Lou Reedu je vseeno!

Lou Reed je nekaj časa pridno tipkal kot uradnik, potem pa ga je v glasbeno življenje prebudil David Bowie, s katerim potem sta skupaj z Iggyem Popom nastopal po klubih. Ampak o tem kdaj drugič.

Sweet Jane

Za poslušanje potrebuješ Flash Player.


 

  • Share/Bookmark

5 odgovorov v “The Velvet Underground-največji band vseh časov”

  1. tevta pravi:

    A famous remark, often attributed to Brian Eno, is that, while only a few thousand people bought a Velvet Underground record upon their initial release, almost every single one of them was inspired to start a band

    lepo da si uvrstil dva komada, k sta se tud men v tem krajšem poslušanju zasidrala v srce, in sicer “femme fatale” in un there she goes again, manjka pa mi moj osebni trenutni favorit “lisa says” ter my all time favourite “venus in furs”

    dobra interpretacija življenja Nico :D

    hej, super prvi blog, prav vredno ga je bilo čakat :) in čisto fajn, da je samo besedilo, se pač temu bolj posvetiš ;)

  2. tevta pravi:

    mal linkov
    http://youtube.com/watch?v=TUihm4u2-ok&mode=related&search=
    http://youtube.com/watch?v=VnCf09Um_iE&mode=related&search=
    http://youtube.com/watch?v=4g-Ttx3FyVs&mode=related&search=
    http://youtube.com/watch?v=3TuG5ru3Km0&mode=related&search=
    http://youtube.com/watch?v=aU3uSLA_BJA&mode=related&search=
    http://youtube.com/watch?v=LNy0WDkXnqw&mode=related&search=

    če si to ogledate ste že naredili nalogo za danes :D

  3. jure pravi:

    VU so odlični in so veliko vplivali ampak kako lahko rečeš najboljši, najvplivnejši bend vseh časov?!očitno ne poznaš beatles rolling stones! kreten!!!!!!ljudje preveč filozofiramo o glasbi namesto da bi jo čim več poslušali.

  4. chucknorris pravi:

    Vpliv o katerem govoriš ti, je popolnoma nasproten tistemu, ki sem ga imel jaz v mislih. Po zaslugi Beatlov in Rolling Sonesov so res nastale (njim podobne) rock skupne po celem svetu. Množice so prepevale njihove pesmi in številni mladi so se našli v njihovih besedilih. Samo treba je poslušati kaj so npr. Beatli vpeljali novega v glsbo. Besedila o zaljubljenosti, uslišanih in neuslišanih ljubeznih so obstajala že pred Beatli. Upam, da se s tem strinjaš. Kar se zvoka Beatlov in R.S. tiče so oboji izhajali iz glasbenega dogajanja, ki je takrat že obstajalo. Bluesu in Rock’n'Rollu je vsak dodal svoj delček k že obstoječemu zvoku in tako se je ta zvrst hitro razvijala. Ne oporekam kvaliteti, poslušljivosti in pristnosti rokenrol razigranosti Stonesov (o Beatlih bi se že dalo razpravljat), ampak nobeni niso naredili nič prelomnega! VU pa so nastali iz nič, oziroma iz samih sebe. Nihče pred njimi ni ustvarjal takega ‘hrupa’ in pisal takih tekstov. VU so ustvarili (svoj) nov žanr! Kasneje so ga recimo nadaljevali Birthday Party. VU so vplivni, ker so vpeljali novo glasbeno smer in niso gradili na že obsoječem. Seveda so Beatli in Stonesi imeli večji vpliv na ljudi in so njihove pesmi zaznamovale več življenj kot VU, ampak isto lahko rečeš za Shakiro (samo kot primer). Najstnice prepevajo njene refrene in hočejo same postati pevke. Posnemajo jo v oblačenju in želijo živeti življenje podobno njenemu. Njen vpliv je res velik, vendar ali si prepričan , da je to vpliv, ki nekaj šteje?
    P.S. Pa da ne bo pomote: Rolling Stones so zakon!!!

  5. jure pravi:

    Oprosti ki ni bilo dolgo odgovora. Ne gre se točno za beatle ali stonese. jaz sem ti povedal ta dva benda kot primer. za beatle si se pa malo zmotil.ok so peli o ljubezni in miru ampak noben še ni naredil pred njimi nekaj podobnega kot sgt pepper(in to je prelomno). kdo je v pop pred njimi vpeljal npr.indijsko glasbo. kdo je pred njimi naredil toliko različnih zvrsti glasbe na eni plati.Nobeden. celo punk komad so naredili.in oni niso naredili nič prelomnega!?tega vsega ti nisem povedal zaradi tega da ti po vem kako so oni dobri ampak da ti povem da ne izjavljaj nekaj za en bend če ga dobro ne poznaš.In to govorim o muzikalnosti. Kakšni ljudje so bili, kako so se oblačili in kaj so jedli za kosilo pa me boli kurac!VU so veliko vplivali in celo iz njihove scene se je razvijal punk .Značaj njihove glasbe je originalen. svoj sound so naredili kar je tudi zelo težko narediti.nikoli pa ne bom prenesel da mi nekdo govori da je nek bend najvplivnejši in najboljši.

Komentiraj



XHTML: Uporabite lahko naslednje tage: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Komentiranje iz tujine je omogočeno zgolj prijavljenim uporabnikom !